Skip to main content

Isu Jurang Perbezaan Pencapaian Murid Antara Bandar Dengan Murid Luar Bandar.


Isu Jurang Perbezaan Pencapaian Murid Antara Bandar Dengan Luar Bandar


Apakah maksud jurang perbezaan? Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat, istilah jurang membawa maksud lembah yang dalam, kehidupan yang susah dan perbezaan yang memisahkan sesuatu dengan sesuatu yang lain. Manakala, istilah perbezaan membawa maksud keadaan atau sifat berbeza. Tambahan pula, bagi istilah pencapaian merujuk definisi Kamus Dewan Edisi Keempat bermaksud sesuatu yang dicapai dan sesuatu yang telah berjaya dilaksanakan dengan usaha dan ketekunan. Secara rumusnya, jurang perbezaan pencapaian antara murid merupakan keadaan yang berbeza dalam kalangan murid yang menyebabkan mereka berbeza dalam pencapaiannya. Mengapakah jurang perbezaan pencapaian ini masih berlaku walaupun negara kita telah mencapai kesatuan sejak kemerdekaan lagi? Terdapat banyak sebab jurang perbezaan berlaku. Antaranya, latar belakang para murid, sosioekonomi, jantina, lokaliti sekolah, gaya pengajaran guru dan gaya pembelajaran murid (Mazdi Marzuki, Jabil Mapjabil, Rosmiza Mohd Zainol 2014). Dalam tajuk saya ini, saya akan membincangkan tentang jurang perbezaan pencapaian antara murid di bandar dan murid di luar bandar.  

Kawasan bandar merupakan kawasan yang sekurang-kurangnya mempunyai penduduk seramai 10000 orang dan 60% penduduknya berumur 15 tahun ke atas dan menjalankan aktiviti yang bukan pertanian (Jabatan Perangkaan Malaysia). Contoh kawasan bandar di negara kita adalah bandar Kuala Lumpur. Kuala Lumpur juga merupakan ibu negara dan bandar terbesar di Malaysia. Merujuk kepada Jabatan Perangkaan Malaysia lagi, kawasan luar bandar merupakan kawasan yang majoriti penduduknya menjalankan aktiviti pertanian. Aktiviti pertanian merangkumi semua aktiviti seperti penangkapan, pengumpulan, pembiakan haiwan laut, pertanian dan pembalakan. Salah satu contoh bagi kawasan luar bandar di Malaysia adalah Pakan di Sarawak.  Rajah 1 menunjukkan taburan penduduk Malaysia mengikut strata 1970-2020. Walaupun bilangan penduduk di kawasan luar bandar semakin menurun, jurang perbezaan pencapaian murid antara bandar dan luar bandar masih muncul sehingga tahun ini.

Rajah 1: Taburan penduduk Malaysia mengikut strata 1970-2020

        Berdasarkan berita daripada MStar (2010), jurang perbezaan pencapaian pelajar Bandar dan luar Bandar dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) tahun ini masih ketara. Salah satu sebab berlaku jurang perbezaan antara murid bandar dengan murid luar bandar adalah kerana perbezaan infrastruktur dan kemudahan di sekolah bandar dan luar bandar (Tan Sri Muhyiddin Yassin, 2010). Tidak dapat dinafikan bahawa capaian kepada teknologi di kawasan luar bandar adalah lebih rendah berbanding dengan sekolah di kawasan bandar. Kebanyakan sekolah di luar bandar menghadapi masalah untuk mencapai kepada teknologi dan internet. Sebaliknya, pelan pendidikan kita sekarang banyak menekankan kepada teknologi. Menurut kajian Laili Farhana Md Ibharim, Maizatul Hayati dan Md Nasir (2015), salah satu kemahiran yang perlu dikuasai dalam pengajaran dan pembelajaran abad ke-21 ialah kemahiran maklumat, media dan teknologi.  Menurut kajian Hauzura Mohamed, Hairulliza Mohamad Judi, etc (2012) yang bertajuk Jurang Digital dan Pendidikan di Luar Bandar menyatakan bahawa jurang digital merupakan isu yang berterusan di kawasan luar bandar. Masalah jurang digital boleh menimbulkan keadaan yang buruk jika tidak ditangani dengan betul dan serius bermula pada peringkat sekolah. Sebagai contoh, bagi sekolah yang di luar capaian internet atau sekolah yang tidak mempunyai infrastruktur seperti komputer, para guru terpaksa menggunakan cara pengajaran tradisional ‘chalk and talk’ semasa pengajarannya. Cara pengajaran ini mungkin akan membosankan murid. Semakin hari semakin lama, golongan murid-murid ini akan hilang minat untuk belajar maka pencapaian pendidikan murid akan merosot.           
Rajah 2: Foon Yew High School, Kulai Johor
Rajah 3: SK Serian, Sarawak
      
Selain itu, sekolah-sekolah luar bandar kekurangan tenaga pengajar yang terlatih, terutamanya dalam mata pelajaran Matematik dan Bahasa Inggeris (Muhyidin dan Maizura Mohd Yunus 2011). Kebanyakan sekolah di kawasan luar bandar kekurangan guru terlatih dan sekolah ini terpaksa mengambil guru sandaran yang tidak mempunyai pendedahan dalam sesi pengajaran serta pendidikan yang khusus dalam sesuatu subjek. Disebabkan kekurangan pengetahuan terhadap subjek yang diajar, secara langsung akan menjejaskan prestasi murid-murid. Di samping itu, menurut Utusan Online (2015), beberapa kawasan pedalaman terutamanya di negeri Sarawak dan Sabah, sistem pengangkutannya tidak canggih. Kebanyakan murid dan guru terpaksa berjalan kaki dalam jarak yang agak jauh setiap hari untuk pergi ke sekolah.Alat pengangkutan yang sedia ada juga terhad disebabkan jalan raya di sana tidak diuruskan dengan baik. Oleh sebab kekurangan kemudahan pengangkutan telah menyukarkan murid untuk pergi ke sekolah. Sekiranya murid kerap tidak hadir ke sekolah, mereka akan ketinggalan dalam pelajaran mereka. Secara tidak langsung, mereka akan hilang minat dan tidak sukakan belajar. 

 Rajah 4: Cara-cara murid luar bandar ke sekolah



 Rajah 5: Cara-cara murid luar bandar ke sekolah
         Menurut Kajian Mohamad Johdi Salleh, Mazlina Kamin dan Jane Frances Henry (2012), menyatakan bahawa majoriti ibu bapa di kawasan luar bandar tidak menghantarkan anak mereka di pusat tuisyen. Ini adalah kerana di kawasan luar bandar kekurangan pusat tuisyen yang berdekatan dengan sekolah dan tempat tinggal. Manakala di kawasan bandar, pusat tuisyen didapati dengan mudah. Pada pendapat saya, kelas tambahan merupakan salah satu cara yang baik untuk membantu murid yang lebih lemah dalam bidang akademiknya. Dalam kelas tambahan, murid dapat tumpu perhatian yang lebih daripada guru kelas tambahannya. Selain itu, murid juga tidak akan dicicirkan kerana bilangan murid dalam kelas tambahan lebih kecil daripada bilangan murid dalam sekolah. Murid yang menghadiri kelas tambahan juga akan mendapatkan maklumat tambahan untuk menempuh peperiksaan mereka.

         Berdasarkan isu-isu di atas, saya terdapat beberapa cadangan agar dapat merapatkan jurang perbezaan pencapaian murid antara bandar dan luar bandar. Cadangan saya yang pertama adalah memperbanyakan infrastruktur di sekolah kawasan luar bandar. Pihak Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) seharusnya memberikan peruntukkan tambahan kepada sekolah di luar bandar. Jenis sekolah di kawasan luar bandar biasanya adalah Sekolah Kurang Murid (SKM). Jadi, bilangan infrastruktur yang diperlukan sebenarnya tidak banyak. Pihak KPM sepatutnya menyediakan infrastruktur asas seperti komputer, bekalan internet, visualizer dan juga televisyen di sekolah luar bandar. Cadangan saya yang kedua, pihak Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) terutamanya dalam daerah luar bandar, perlu menyediakan atau menganjurkan lebih banyak kursus yang berkaitan dengan teknologi terhadap para guru. Kebayankan guru tidak menerapkan teknologi dalam pengajaran mereka kerana kurang mahir dalam bidang ini. Maka, pihak PPD perlulah banyak melatih para guru dari segi kemahiran teknologi dan komunikasi. Dengan menerapkan kemahiran teknologi dalam proses pengajaran, pasti dapat meningkatkan minat murid untuk belajar. Secara tidak langsung, kadar jurang perbezaan pencapaian murid juga dapat dikurangkan.  

 Cadangan yang ketiga adalah pihak KPM sepatutnya memberikan motivasi kepada guru terlatih untuk mengajar di sekolah luar bandar.  Kursus motivasi patut kerap diadakan terhadap bakal guru yang masih belajar di Institut Pendidikan Guru (IPG). Selain itu, elaun tambahan juga boleh diberikan kepada guru terlatih yang mengajar di sekolah luar bandar. Dengan adanya peneguhan, pastilah guru akan lebih bermotivasi dan bersungguh-sungguh untuk mengajar di sekolah luar bandar. Cadangan saya yang seterusnya adalah menubuhkan atau memindahkan sekolah di luar bandar ke kawasan perumahan. Sebagai contoh, sekolah dipindahkan ke kawasan yang mempunyai sekurang-kurangnya 10 orang murid. Melalui cara ini dapat mengurangkan masalah kekurangan pengangkutan di kawasan luar bandar. Murid-murid dapat berjalan kaki atau menunggang basikal ke sekolah kerana jarak antara rumah dengan sekolah telah dipendekkan. Akhirnya, saya bercadang agar para guru mengadakan kelas tambahan di sekolah masing-masing agar dapat menyelesaikan isu kekurangan kelas tambahan di sekolah luar bandar. Kelas tambahan boleh diadakan selepas waktu persekolahan. Kelas tambahan di sekolah bukan sahaja dapat membantu meningkatkan pencapaian murid, tetapi juga dapat membantu para guru untuk memastikan murid membuat ulang kaji terhadap pelajaran mereka.

Secara kesimpulannya, semua pihak iaitu pihak kerajaan, pihak sekolah, ibu bapa dan juga para murid mestilah memberikan kerjasama agar isu jurang perbezaan pencapaian murid antara bandar dan luar bandar dapat diselesaikan dengan sempurnanya.


Lee Kongdi
M20172001622



via GIPHY


Rujukan:

Population Distribution and Basic Demographic Characteristic Report. (2011, Julai 29). Didapatkan April 7, 2018, daripada Department of Statistics Malaysia: https://www.dosm.gov.my/v1/
Arsat Mohd, Mohd Yunus. (2011). Satu Kajian Cabaran Guru di Sekolah Pedalaman Daerah Muar, Johor, 1-7.
Hazura Mohamed, H. M. (2012). Jurnal Teknologi Maklumat dan Multimedia Asia- Pasifik. Jurang Digital dan Pendidikan di Luar Bandar: Tahap Literasi Teknologi Maklumat dan Komunikasi Pelajar, 39-45.
Kamus Dewan Edisi Keempat. (t.t). Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.
Laili Farhana Md Ibharim, M. H. (2015). Menerokai Kemahiran Abad Ke-21 Kanak-kanak dalam Proses Reka Bentuk Permainan Penceritaan Digital. Journal of Science, Mathematics and Technology, 82-96.
Mazdi Marzuki, J. M. (2014). Mengupas Keciciran pelajar Orang Asli Malaysia. Malaysian Journal of Society and Space, 189-198.
Mohamad Johdi Salleh, M. K. (2012). Kajian Terhadap Faktor-faktor mempengaruhi Pencapaian Pelajar Dalam Penilaian Menengah Rendah di Sabah, 1-10.
Pengarang, M. (2010, Mac 11). Jurang Pencapaian Pelajar Bandar-Luar Bandar Dalam SPM Masih Ketara. Didapatkan April 3, 2018, daripada http://www.mstar.com.my/berita/berita-semasa/2010/03/11/muhyiddin-jurang-pencapaian-pelajar-bandarluar-bandar-dalam-spm-masih-ketara/
Pengarang, W. (2015, Oktober 19). Infrastruktur Lengkap Mampu Lahir Pelajar Cemerlang. Didapatkan April 3, 2018, daripada Utusan Sarawak: http://www.utusan.com/opinion/371/INFRASTRUKTUR-LENGKAP-MAMPU-LAHIR-PELAJAR-CEMERLANG/
Safii, A. b. (2017, Mei 19). Kemahiran Pembelajaran Abad Ke-21. Didapatkan April 7, 2018, daripada Jurnal Kepimpinan: http://azmanss.blogspot.my/2017/05/kemahiran-pendidikan-abad-ke-21.html


Comments

Popular posts from this blog

Ulasan Artikle

Bahasa samada secara lisan atau tulisan merupakan alat untuk menyampaikan maksud, fikiran dan ilmu yang berkaitan antara satu sama lain. Dalam setiap bahasa mempunyai ciri-ciri khasnya dalam tatabahasa yang harus dipatuhi oleh setiap penggunanya. Bidang tatabahasa adalah suatu bidang yang paling rumit dalam bahasa Melayu. Oleh itu, setiap penulis haruslah memastikan petikan atau artikel yang ditulis telah menepati semua hukum-hukum tatabahasa.  Artikel yang telah saya analisis adalah artikel yang bertajuk :" Ilmu itu datangnya dari Allah, Jangan suka menyombongkan diri". Saya telah menganalisis artikel ini dan telah menjumpai beberapa kesalahan ejaan dan kesalahan tatabahasa, antaranya:  Kesalahan Ejaan:  “Kebebasan   berpikir   & Kemerdekaan berpendapat merupakan…”                          Perkataan “berpikir” mempunyai kesalahan dalam segi ejaan. Perkataan “berpikir” seharusnya d...

Ilmu itu datangnya dari Allah, Jangan suka menyombongkan diri

Kebebasan berpikir & Kemerdekaan berpendapat merupakan impian banyak orang di dunia. Hal ini juga terjadi di dunia komputer, di tahun 1960-an pada masa awal berkembangkan komputer menggunakan mini komputer seperti PDP-11, para pemrogram masih relatif mudah melihat source code dari software yang digunakan. Sayangnya dunia kapitalis yang sangat komersial cenderung untuk memproteksi source code dan memaksimalkan keuntungan dari penggunaan software yang di kembangkan. Contoh yang paling extrim yang kita lihat hari ini adalah Microsoft. Dan kenyataan yang sangat menyakitkan adalah bangsa Indonesia harus membayar US$300 juta per tahun ke Microsoft untuk membayar lisensinya. Bayangkan bangsa Indonesia yang miskin ternyata harus mensubsidi kekayaan Bill Gates yang jelas-jelas manusia terkaya di Dunia . Padahal uang yang sama akan jauh lebih bermanfaat jika dapat kita gunakan untuk pendidikan anak bangsa ini. Sedihnya lagi, jika anda membajak produk Microsoft, penjara, sweepin...